بزن بریم
منوی دسته بندی

چرا باید وعده غذایی ناهار را حذف کنیم؟

در طب سنتی، وعده‌های اصلی غذا صبح و شب است و وعده ناهار وجود ندارد. نخوردن ناهار و به جای آن استراحت قیلوله، موجب سلامتی و تناسب اندام می‌شود و بالعکس، نخوردن شام به بدن زیان می‌رساند. غربی‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند و سعی می‌کنند صبحانه و عصرانه بخورند و ناهار مصرف نکنند.

  • فهرست محتوا
  • اگر دچار ضعف شدیم چه کنیم؟
  • علت مضر بودن وعده ناهار چیست؟
  • مزایای حذف تدریجی وعده ناهار از رژیم غذایی
  • راه حل برای حذف تدریجی ناهار
  • پیشنهادات برای ترک ناهار و خواب بعد از ظهر

اگر دچار ضعف شدیم چه کنیم؟

اگر شخصی دچار ضعف شود، چاره کار ناهار خوردن نیست بلکه باید شام را خوب بخورد، چرا که شام فواید بسیاری دارد و ترک آن باعث ضعف شدید بدن می‌شود. شام در اسلام مهم‌ترین وعده غذایی است و هر موقع بعد از مغرب خورده شود، شام محسوب می‌شود.عموماً شاهد هستیم که افراد در وعده بعد از ظهر به علت مصرف ناهار و خستگی حاصل از فعالیت روزانه می‌خوابند. این خواب دارای عوارض شدیدی مانند کوفتگی بدن، سردرد، بی‌حالی، بی‌حوصلگی و… است. عموماً افراد بعد از بیدار شدن نیز تا مدتی کسل هستند، به‌ویژه اگر خواب با شکم پر و خستگی با فصل پاییز توأم شده باشد.با شروع ایام مدارس، بنا به علل مختلف، استفاده از وعده ناهار در منازل افزایش می‌یابد. بعد از ناهار نیز فرزندان و همچنین افراد کارمند و کارگر به علت خستگی حاصل از کار و تدریس و همچنین مصرف ناهار که موجب تشدید علائم خواب و خستگی می‌شود، به استراحت می‌پردازند که این خواب بسیار مضر است.

علت مضر بودن وعده ناهار چیست؟

یکی از علل نهی ناهار در طب سنتی، زمان آن است که هضم غذا برای بدن در این زمان دشوار است. هر چه به سمت اذان ظهر می‌رویم، قدرت هضم کمتر می‌شود. دلیل دیگر نیاز دستگاه گوارش به استراحت است.طب جدید می‌گوید هضم معده حدود ۶ ساعت و روده حدود سه ساعت است. پس از آن تازه به هضم کبدی می‌رسیم. پس بین دو وعده باید حدود ۱۰ ساعت فاصله باشد.وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می‌کند و سبب غلظت خون می‌گردد. به همین دلیل در طب سنتی دو وعده مصرف غذا در صبح و نزدیک غروب توصیه شده است. نخوردن ناهار و به جای آن استراحت قیلوله موجب سلامتی و تناسب اندام است.گرم‌ترین زمان در طول روز ظهر است و باید در آن ساعت بدن سرد و خنک گردد. در نتیجه، صرف غذا موجب تمرکز خون در دستگاه گوارش می‌شود و انرژی زیادی از دست می‌رود. بنابراین باید انرژی بدن در این ساعت از خواب قیلوله تأمین گردد.

مزایای حذف تدریجی وعده ناهار از رژیم غذایی؛

ترک وعده ناهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری‌ها می‌شود:- افزایش سیستم ایمنی بدن- پیشگیری از چاقی- پیشگیری و درمان چربی خون- پیشگیری و درمان قند خون و دیابت- پیشگیری و درمان کبد چرب- پیشگیری از ضعف حافظه و درمان ضعف حافظه- پیشگیری از غلبه دم و درمان کمکی در مهار غلبه دم- پیشگیری از فشار زیاد به معده و درمان کمکی جهت پاکسازی معده- پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مختلف قلبی مانند انسدادها، ضعف عضلات و درمان کمکی آن- ترک تدریجی ناهار موجب تقویت کلی بدن، ایجاد نشاط، جوانی، طول عمر و… می‌شود.

راه حل برای حذف تدریجی ناهار

کم کردن فاصله زمانی بین صبحانه و شام یک روش خوب برای حذف ناهار است. صبحانه در فاصله ۹ تا ۱۰ صبح؛ شام هم بعد از اذان مغرب، با کم‌ترین فاصله زمانی، که تقریباً ۳ الی ۴ ساعت قبل از خواب است. خوردن ناشتا هم بعد از اذان صبح توصیه می‌شود.

پیشنهادات برای ترک ناهار و خواب بعد از ظهر- صبحانه خوب و کامل به محصلین و افرادی که صبح سر کار می‌روند پیشنهاد می‌شود.- اگر صبحانه ضعیف می‌خورید، غذای میان وعده آن‌ها باید خوب باشد تا گرسنگی و ولع زیاد به ناهار نداشته باشید. مثلاً دانش‌آموزان یک وعده از تغذیه خود را زنگ آخر میل کنند.- افرادی که توان بدنی دارند و در طی روز کار پرمشغله‌ای ندارند، خواب بعد از ظهر نداشته باشند بلکه به یک چرت کوتاه اکتفا کنند.- حتماً با اهل منزل و فرزندان خود صحبت کنید و عوارض مصرف ناهار و خواب بعد از ظهر را مرتب به آن‌ها گوشزد کنید و یقین بدانید این تذکرات آرام‌آرام اثر می‌کند.- وعده ناهار را سبک و سهل‌الهضم درست کنید. مانند انواع سوپ‌ها، آش‌ها و برنج زیاد نباشد.- وعده ناهار را عمداً کم درست کنید، چون روز کوتاه است و وعده شام نزدیک و زیاد خوردن ایجاد سنگینی و مشکل می‌کند.- وعده ناهار شما دارای طبع سرد نباشد و از مصرف خوراکی‌هایی مانند ماست با غذا و میوه بعد از غذا بپرهیزید.- به کسالت و بی‌حالی بدن بعد از استراحت کوتاه اهمیت ندهید. این علائم کاذب است و بعد از مدتی مقابله از بین می‌رود.- شب‌ها حتماً استراحت کافی داشته باشید.- افرادی که حتی با رعایت موارد ده‌گانه مذکور خوابشان زیاد است، اگر گرمایی هستند حجامت کنند و اگر سرمایی هستند صبح و شب جوشانده آویشن میل کنند و قبل از خواب پیشانی خود را با روغن‌های گرم مانند روغن زیتون و کنجد ماساژ دهند.—آیا این مطلب مورد پسند شماست؟

منبع سایت؛ طبایع

saeed
Sorenafit وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *